IMG_3389De wereld van de hondenmens is klein en overzichtelijk: de eigen hond(en) en de andere hondenmensen met hun honden. De hond is alles en alles is de hond. Die kleine wereld brengt zekerheden met zich mee, zo weet ik inmiddels. Hondenmensen twijfelen niet, ze weten.

Ik heb ook een hond, maar ik ben geen hondenmens. Ik ben een mens met een hond. Dit komt het best tot uitdrukking in het feit dat ik niet alles zeker weet. Ik twijfel best vaak. Ook over zaken die met mijn hond te maken hebben.

En dus bezoek ik wel eens één van de tientallen hondenfora. Daar tref ik dan hondenmensen die altijd weten wat het beste is voor hun hond, maar vooral ook voor mijn hond. De mensen met honden stellen er vragen en de hondenmensen antwoorden. Omdat deze zo 100% overtuigd zijn van zichzelf, dulden ze weinig tegenspraak. Daarom is het zaak altijd een onderdanige ‘thumbs up’ te geven op elk antwoord. Wil je tenminste niet het risico lopen verzeild te raken in bijzonder onfrisse fitties.

Door schade en schande wijs geworden weet ik inmiddels dat je een aantal vragen niet straffeloos kunt stellen aan hondenmensen.

Zie hier, de top 3 van vragen die je nooit op een hondenforum kunt plaatsen zonder een shitload aan bagger over je heen te krijgen:

Welke brokjes zijn het best voor onze Ollie?

“Wat jij doet moet je zelf weten als je maar weet dat je hond, géén hond, brokken verdraagt. Een wolf eet toch ook geen brokken en jij eet toch ook niet elke dag dezelfde diepvriespizza.  Nou dan. Een hond hoort vers vlees te eten.” En dit antwoord is de beschaafde variant. Hondenmensen voeren vlees, geen brokjes. Brokjes zijn de satan. De veroorzaker van alle ellende die een hond kan treffen: van jeuk tot winderigheid en van ontstoken anaalklieren tot stinkende adem, het ligt allemaal aan de brokken. Kom maar terug op het forum als je geen brokjes meer geeft. De brokken-vraag is een absolute no-go area op hondenfora.

Ik wil mijn Doodle’s vacht langer houden, suggesties voor een trimster?

Misschien is dit een specifiek Labradoodle dingetje. Ik vermoed eigenlijk van wel. Zo is er een trimster die een monopolistisch labradoodle-knip-imperium heeft gebouwd, inclusief opleidingsinstituut voor andere ‘gecertificeerde’ trimsters, een webshop en talloze workshops. Ik zie die Doodles voorbij komen in Facebook updates, allemaal zo kort geknipt dat ik niet één keer denk, wat een leukerd. Maar ja, een Doodle moet nou eenmaal kort geknipt anders is het bijhouden van zijn vacht onbegonnen werk verkondigen de trimster en haar volgers. Elke 8-10 weken terug naar de salon anders liggen klitten, vilt en viezigheid  op de loer. Dus of je wil of niet, langer haar is geen optie. De Doodle is kort en moet worden geknipt door een gecertificeerde Doodletrimster, want alleen zij is ingewijd in de zeer speciale ‘vachtproblematiek’ van dit ras.  De Facebook foto’s op Doodlefora tonen tientallen kortgeknipte Doodles, met als standaard opener in de comments: “Wat een schatje. Persoonlijk vind ik iets langer wel leuker, maar ja… kort is beter hè”. Ik knip ‘m sinds kort zelf. Met mate.

Wie is God, Cesar Millan of Martin Gaus?

Hier is sprake van een schisma in de kerk van de hondenmensen. De ene groep zegt Cesar is God. Hij is de leader of the pack van de roedel van hondenmensen die vinden dat de hond op zoek is naar een baas, iemand die (desnoods met zachte dwang) de grenzen aangeeft van wat wel of niet kan. Alles met maar één doel: een hond die calm and submissive is. Deze mensen staan lijnrecht tegenover tegenover de discipelen van Martin Gaus (en anderen, maar voor het gemak en de herkenbaarheid voer ik Martin Gaus op). Zijn stelling: de hond is niet op zoek naar een leider maar naar een vriend die ‘m begeleidt in het leven, die ‘m helpt de juiste keuzes te maken. Dwang is uit den boze. Negeren van het ongewenste, belonen van het gewenste bedrag is het adagium. Ik zelf ben een Martin Gaus afvallige nadat bleek dat mijn hondje totaal gevoelloos voor negeren en belonen was. Cesar Millan is God. Maar hee, dat durf ik alleen hier te zeggen.

Met liefde stel ik de comments van deze post open voor aanvullingen. Reacties waar de honden geen brood van lusten worden geweigerd.

Hier ben ik de baas.

 

