Schermafbeelding 2013-12-24 om 00.49.36A long December‘ van de Counting Crows is wel het meest depressieve kerstlied ooit uitgebracht. De tekst “There is reason to believe, maybe next year will be better than the last”, houdt al niet over van optimisme. Hoor je daarbij zang en muziek, weet je het zeker: ook volgend jaar wordt het weer helemaal niks. Dit nummer uit 2009 was mijn persoonlijke kersthit van 2012.

In de herfst van dat jaar was de zeepbel uit elkaar gespat. Mijn man zat in een hoogoplopend conflict ‘op de zaak’. Er werden conclusies getrokken: einde baan, einde verblijf in Parijs per medio 2013. Daarmee kwam er dus ook een einde aan mijn prinsessenleven in de expatbubble van het 16de arrondissement, met café crèmes in de ochtend, soms naadloos overgaand in lange lunches, diners, tours, vrienden, celebrities op het schoolplein. En ik overdrijf niet eens zo heel erg.

Het sprookje was uit. Om middernacht bleef mijn glazen muiltje achter in het trappenhuis van ons Haussmannien-appartement en zat ik rechtop in bed, kijkend naar de gigantische krater in mijn CV en piekerend over de diepe economische crisis waarin ook mijn man op zoek zou moeten naar een nieuwe job. Enter hyperventilatie, hartkloppingen, eczeemexplosies en insomnia. Ja, december 2012 was lang.

Een jaar later, rijdend door Eindhoven, klinkt ‘A long December’ door de auto. “Nee, niet dat kutnummer weer!”, roept mijn immer genuanceerde zoon. Onder andere omstandigheden zou ik ‘m zeker gecorrigeerd hebben op zijn taalgebruik. Maar nu dacht ik: “Hij heeft gelijk. Wat een kutnummer is het toch”. Want december 2013 is helemaal niet lang. Integendeel.

Ik heb extra weken nodig om mijn tentamen van eind januari beter voor te kunnen bereiden. Extra dagen om mijn man, die keihard werkt om zich in z’n nieuwe baan te bewijzen, vaker te zien. En extra uren in de dag, voor mijn kinderen die klagen dat het om 17:00 uur al donker is.

Als direct na Counting Crows Pharell Williams klinkt, en de achterbank al klappend en zingend meedeint, besluit ik dat ‘Happy’ mijn persoonlijke kersthit van 2013 is.

Clap along if you feel like that’s what you wanna do!

