Schermafbeelding 2013-11-22 om 19.16.05Twee weken geleden:

“Goedenavond mevrouw… vindt u ook dat kinderen die hulp nodig hebben, ook daadwerkelijk geholpen moeten worden?”

Ik: “Ehhh ja, maar..”.

“Ik ben van Stichting Kinderhulp”.

Vorige week:

“Goedemiddag mevrouw…Weet u hoeveel beren in Oost-Europa op onze steun wachten?”.

Ik: “Ehhh, nee maar…”

“Met deze kaartenset helpt u de stichting Steunbeer”.

Vanavond:

“Goedenavond mevrouw… kent u KWF?”

Ik: “Ja, ik heb een paar weken geleden nog ruimhartig gegeven aan de collectant”.

“Dat is mooi mevrouw, ik dank u daarvoor hartelijk. Maar vanavond komt ik langs voor de TV actie “Sta op tegen Kanker’. Die is volgende week”.

Ik: “Ahhh…goed dat u langskomt, betaalde student-donateurwerver met ingestudeerde tekst, weinig authentieke glimlach en pakkende openingsvraag. Ik probeerde vanochtend al door een collega student-donateurwerver van u aangesproken te worden in het winkelcentrum, maar blijkbaar zag ik er net iets te alert, te eager uit. Hij negeerde mij volkomen. En dat terwijl hij zo’n geweldige openingsvraag had, zo hoorde ik toen ik voor de derde keer voorbij liep: ‘mevrouw, houdt u van dieren?’.

U moet weten, ik oefen al dagen op een tekstje om aan te geven waarom ik zo’n ongelofelijke hekel heb aan opdringerige betaalde donateurwervers met ingestudeerde tekst, weinig authentieke glimlach en pakkende openingsvraag. Ik kan namelijk niet door de stad lopen zonder erover te struikelen. Dat stoort mij. En nu stoort u mij hier, thuis aan mijn eigen voordeur.

Met uw nep-engagement probeert u op mijn gemoed te werken, terwijl ik durf te wedden dat u zelf nog nooit een euro overmaakte naar het goede doel waar u zo gedreven voor werft. Maar wel mij achterlaten met een slecht gevoel, als ik u weer afgewimpeld heb. Ik ben daar zo klaar mee, dat ik vanaf nu elke collega van u dit verhaal ga vertellen. En meer nog, ik schrijf het op, zodat uw werkgevers het ook kunnen lezen. U bent een goodwillverslindend monster. U doet onrecht aan de organisatie die u inhuurt (maar dat is natuurlijk hun eigen keuze). U doet onrecht aan de gever (die zich slecht voelt als ie niks geeft en gemanipuleerd als ie er toch weer instinkt).

Maar erger… u doet onrecht aan alle niet betaalde collectanten die vrijwillig, gedreven door niets anders dan persoonlijke motieven, langs de deur gaan om geld op te halen voor een doel waar ze in geloven. Een doel waar ze hun schaarse vrije tijd aan spenderen en naar ik aanneem ook hun geld. De mensen zonder gelikt praatje, maar wel met een oprechte glimlach. Ik vrees dat zij de dupe zijn van u en uw collega’s. U heeft de goodwill voor hun voeten weggemaaid.”

Ik sta op tegen de opdringerige betaalde student-donateurwerver, met weinig authentieke glimlach en pakkende openingsvraag. En ik ben niet te beroerd om geheel belangeloos plaats te nemen in het telefoonteam bij een eventuele landelijke tv actie.

