Schermafbeelding 2013-10-27 om 16.47.34Welkom in de wondere wereld van de Twitter bio’s: de kleine persoonsbeschrijvingen die het verschil maken tussen ‘volg’, ‘negeer’ en ‘block’. Ooit was je misschien een 12 ambachten, 13 ongelukken ZZP-er. Nu ben je op Twitter en getransformeerd tot ‘inspirator’, ‘visionair’ of ‘leider’, op zoek naar volgers die zich laven aan jouw wijsheid en inzichten.

Ik heb bewondering voor mensen die zichzelf ongegeneerd durven neerzetten als “the next leader of the free world”. Ik ben ook wel nieuwsgierig  naar mensen die op ‘follow’ drukken bij het zien van een bio waarin buitengewone persoonlijke eigenschappen centraal staan.

Wat krijgen ze, die volgers? Welke wijsheden gaan aan mij voorbij omdat ik bij dergelijke bio’s in een intuïtieve reflex schiet en ‘block’ druk.

Tijd voor een klein, kwalitatief en verre van representatief onderzoek (N=20) naar het tweetgedrag van enkele zelfbenoemde Nederlandstalige inspirators, visionairen en bevlogen leiders. Wie zijn ze, welke tweets posten ze, met wie praten ze en waarover?

Personalia

Het merendeel van de giganten is man. Hij (en soms dus zij) is coach en/of werkzaam in de communicatie-industrie. De URL in de bio is meestal de link naar de bedrijfswebsite of het LinkedIn profiel. Afgaand op de ava’s zijn de meesten van hen van middelbare leeftijd.

Ava

De ava van de inspirator, leider en visionair is een foto van een blije, opgewekte, vaak breed lachende man of vrouw. Geen tijd voor treurigheid, geluk is een keuze, net als witte tanden.

Tweets

Kenmerkend is de enorme hoeveelheden quotes die ze over hun volgers uitstorten. Ik signaleer een voorkeur voor de grote filosofen en de grote Anthony Robbins. Hoewel er ook veel zelfbedachte spreuken worden getweet. Onderstaand inzicht bijvoorbeeld, is volgens mij gewoon geheel uit eigen inspiratie geboren:

Twitter is ook een uitstekend medium om je producten en diensten aan de man te brengen. Promotie is geen vies woord in de wereld van bezielers en gepassioneerden. Deze bevlogen man raakt bijvoorbeeld enorm geïnspireerd door een product dat hij zelf verkoopt. Het is het beste dat hij ooit gezien heeft! En dat mag iedereen weten, zo’n drie keer per dag.

Interactie

Een visionair leider heeft in het algemeen genoeg aan zichzelf. Interactie leidt alleen maar af van de boodschap. Niet doen dus. Scroll eens terug in de tweets van inspirator en visionair @PjPouw, die geen quote machine draait, maar een eigen nieuwsdienst lijkt te hebben: nul interactie. Tot volle tevredenheid van zijn 12.000 volgers.

Volgers/gevolgden

Inspiratoren volgen je graag en als je terug volgt blijven ze je trouw. Ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom ze volgers hebben: “het is er toch weer één die terug volgt”, denkt de gemiddelde non-visionair op Twitter, de monologenstroom gelaten negerend. Verder volgen visionairen graag elkaar: great minds think alike, en als er al interactie is, dan is het vaak met deze gelijkgestemden.

Er zijn ook uitzonderingen. Zo wil ik @RenevanDiest niet ongenoemd laten: hij volgt 3 mensen,  heeft 110 tweets op z’n naam, is 99% interactieloos en heeft toch 1500 volgers. Tsjakka!

Vrije tijd

De visionaire inspirators hebben nauwelijks tijd voor andere zaken dan gepassioneerd zijn. Of het nu een man of een vrouw is, de bio laat meestal weinig ruimte voor hobbies of vrijetijdsbesteding. Wel zijn ze nagenoeg allemaal ‘trotse papa of blije mama’ van ‘@kindje1 en @kindje2’ en dolgelukkig met @echtgenoot. Het gezinsleven is belangrijk voor een leider. Dat is begrijpelijk, want in die micro-sociologische setting is hij of zij dat ook echt. Waarschijnlijk.

Na een middagje bio-logiseren kan ik concluderen dat mijn intuïtieve keuze om nooit te volgen (en soms zelfs preventief te blocken) een juiste is. Intuïtie is namelijk altijd de beste leidraad, zo las ik vanmiddag ook. De open deuren, de monologen, de zelfpromotie… ik laat het graag aan mij voorbij gaan.

Ik had dit stukje eigenlijk willen eindigen met een quote van de inspirerende grensverlegger Coen van Veenendaal die de afgelopen tijd stevig onder vuur lag. Tot mijn grote verbazing heeft hij zijn account echter op slot gezet. Geen motiverende tweet ter afsluiting dus, maar gelukkig hebben we zijn bio nog.

Deze post verscheen ook op Twittermania.

