Ik ben een hobby blogger: ik schrijf voor mijn eigen plezier, op mijn eigen site. Niet gehinderd door enige kennis van of over mijn lezers, en dus ook niet gehinderd door doelgroep denken. Zo schrijf ik rustig de ene dag een moralistisch stukje over opvoeding en de andere een vilein tekstje over het koningshuis. De lezer weet nooit wat te verwachten. Ik weet nooit of ik een lezer kan verwachten.

Dat ik een amateuristische hobby blogger ben, heb ik sinds gisteren ook zwart op wit. Een dag geleden ben ik namelijk overgestapt van WordPress Stats (standaard in het dashboard van WordPress) naar Statcounter. Zoals elke actieve amateur blogger check ik dagelijks mijn stats. Standaard aan het einde van de avond, om dan meestal tevreden te gaan slapen. Mijn maandelijkse cijfers schommelen al tijden rond de 2000 en als ik een nieuw stukje plaats gaat de dagteller bijna standaard boven 300.

Ik zou in deze zalige onwetendheid hebben kunnen blijven leven als ik niet deze week dacht, “Wat telt WordPress eigenlijk”? Het antwoord weet ik nu StatCounter op deze site draait. WordPress telt bezoekers, views, kort en lang en gooit ze allemaal op één grote hoop. Die grote hoop wordt je eindcijfer voor de dag, de week of de maand. Die grote hoop gééft je vervolgens ook grote hoop.

Want ergens in je achterhoofd denk je: zoveel mensen die mij lezen… misschien kan ik me ontworstelen aan mijn amateurstatus. En dat is precies wat WordPress wil. Vage -en daardoor geflatteerde- sitestats, die je stimuleren om door te gaan met schrijven.

Na de aanvankelijke zelfmoordneigingen, slechts voorkomen door excessieve chocolade inname, ben ik blij dat ik weer met beide voeten op de grond sta. Ik ben een hobby blogger en zal dat altijd blijven. Ik ga misschien wèl weer op zoek naar een verzamelblog om op te publiceren.

Want ik schijf het verdomme dan wel allemaal gratis en voor mijn eigen plezier, maar toch niet voor niks hè!

—- —-

Ik zal hier trouwens de komende dagen eens verslag doen van de gegevens die StatCounter mij levert. Bloggers doen altijd zo moeilijk over stats. Ja, behalve degenen die over duizenden praten. Voor vandaag staat de teller -het is 23:59 uur als ik dit schrijf – op 109  unieke bezoekers, die tussen de 5 seconden en 5 minuten bleven. Ik schrijf ook hele korte stukjes hè.

Trouwens… wat ook niet klopt zijn de abonnementen-aantallen die WordPress mijn lezers voorschotelt: “Volg net als 1786 anderen dit blog”. Echt… geen idee waar WordPress deze getallen vandaan tovert, maar het ziet er spectaculair uit en dus laat ik het maar staan.

