Webcare medewerker van een willekeurig bedrijf is een droomjob. Acht uur per dag tegen betaling hashtags scannen op Twitter, likes tellen op Facebook en  plaatjes pinnen op Pinterest. Zelfs klachtenafhandeling is eenvoudig. Veel mensen nemen namelijk genoegen met een begripvol ‘wat vervelend voor u’.

Ik ben wel vaker the odd one out. Zo ook deze week.

Enkele weken geleden bestelde ik bij twee bedrijven online. Beide keren zonder veel succes. In één geval gaat het helemaal mis (mijn Hema pakketje komt niet aan) in het andere geval moet ik mijn (Kleertjes.com) pakket ophalen in een achteraf straat in de groezelige Parijse voorstad St. Denis. Vijftig minuten per metro heen en weer vijftig minuten terug, omdat ik op de dag van levering niet thuis was.

Gelukkig is er webcare.

Geen enkele poging mij binnen te houden als klant. Maar ze vinden het wel vervelend. Dat wel. Dat is de care in de webcare.

En meteen maar door naar het tweede akkefietje.

Hema heeft een paar weken geleden een Franse webshop gelanceerd. De vreugde onder Nederlanders in Frankrijk is groot. Ik bestel een container lijntjesschriften voor de halve internationale goegemeente. Lijntjesschriften zijn in Frankrijk namelijk bijna niet te koop. Mijn pakket komt nooit aan. Ik stuur een email naar de klantenservice. Deze blijft tot op heden onbeantwoord.

Een tweet dan maar. Hierop volgt wat heen en weer getweet, “vervelend voor u”, maar ook daadwerkelijke actie: ik word gebeld. Mijn pakketje is in Brussel blijven hangen en is om onduidelijke redenen weer naar Amsterdam terug gestuurd. Geen oplossing, wel heel veel begrip en ‘wat vervelend voor u’, nu telefonisch. De oplossing zou mij de volgende dag doorgebeld worden. Dat was gisteren en ik werd niet teruggebeld.

Een tweet maar weer. Hema webcare reageert snel en zegt dat ze mij gisteren wel geprobeerd hebben te bellen. Ik zie geen enkele gemiste oproep. Inmiddels is @Hema overgeschakeld op DM (privé chat van Twitter) en zegt “u wordt vandaag gebeld”. Net als gisteren veeg ik direct mijn agenda schoon, zodat ik zeker weet geen enkele belpoging te missen.

Al wachtend op het telefoontje plunder ik Amazon.com. Dat doe ik met een gerust hart, want in al die jaren dat ik bij Amazon.com bestel, ging het niet één keer mis. En het goede nieuws is: Amazon.nl komt eraan!

Aan de vooravond daarvan, is het misschien wel gepast om een paar caring woorden te spreken tegen onprofessioneel gerunde Nederlandse webshops: “Wat ontzettend vervelend voor jullie”.

