Soms zijn producten zo goed, dat je denkt… waarom zou ik ze alleen voor mezelf houden? Waarom niet de hele wereld ervan op de hoogte stellen? Dus, voor mijn lezers… de producten waar ik niet zonder kan. En jullie binnenkort ook niet meer. In willekeurige volgorde, want het is appels met peren vergelijken.

Laten we beginnen met beauty. Ik heb twee issues als het om uiterlijk gaat: vitiligo en dun, futloos haar. Voor beide kwalen heb ik producten die ook minder getroebleerden grote diensten kunnen bewijzen. Eerste issue: vitiligo. Veruit de beste, en onzichtbare zonnebrandcrème, is Eucerin matterende fluid 50+. Alleen verkrijgbaar in Nederlandse apotheken.

Vitiligo vlekken zijn zonder pancake niet onzichtbaar te maken. Maar wie wil er pancake op haar gezicht? Onzichtbaar is dus niet mijn streven. Ik ben tevreden met een natuurlijke, iets egalere look. Dus, een foundation die matterend en egaliserend werkt, natuurlijk oogt en bij mijn geen allergische reacties oproept: Chanel Perfection Lumière. Het kost wat, maar ik doe een half jaar met zo’n flesje. En ik gebruik het elke dag.

Dan mijn dunne, fijne haar. Er zijn enorm veel producten op de markt en 80% daarvan heb ik geprobeerd. Er is één product dat werkelijk goed is: Superdust van L’Oreal. Verdeel kleine hoeveelheden Superdust tussen je haarinplant, wrijf met je vingertoppen en je kapsel lijkt enorm volumineus. Zeker, het lijkt ook dof en stoffig, maar who cares, het stort niet in en blijft de hele dag dik en vol. Zorg wel dat je niet in de regen loopt, want water doet vreemde dingen met Superdust.

Na jarenlang met gescheurde mondhoeken te hebben rondgelopen, weet ik eindelijk het geheim om ervan af te komen. Niks anti-schimmel of antibiotica-crème: drie maal daags Bepanthen zalf smeren, plus dagelijks de maximale dosis multivitaminen slikken. Na een week of twee vormen je lippen weer één geheel.

Kindertraktaties zijn een potentiële stressfactor. Zeker als je niet kunt bakken en aan chronisch tijdgebrek lijdt. Zorg daarom dat je altijd Dr. Oetker Muffin Mix, een doos ijsbekertjes (van koek, voor schepijs) en glazuur in huis hebt. Daarmee produceer je in een half uur een fantastische traktatie: een muffin die eruit ziet als een ijsje. Je maakt de muffin mix conform het recept op de doos en schept een lepel deeg in elk ijsbekertje. Bak 15 minuten op 170 graden et voilà… er komt een cakeje in de vorm van een ijsje uit je oven. Witte glazuur eroverheen en je verslaat elke übermoeder die uren in de keuken heeft gestaan om cupcakes te maken.

Je snijdt je groente, vlees, brood of wat dan ook. Dat kan op elke willekeurige snijplank. Maar dan moet het gesneden spul vervolgens ergens in of op geschoven worden. Een onmogelijke opgave om dat zonder knoeien te doen. Minimaal een kwart van de groenten belandt naast de pan, in plaats van erin. Vroeger tenminste. Nu zijn er Ikea flexibele snijplanken. Je snijdt, buigt de plank en schuift alles in één keer ergens in of op. De tijd en ergernis die dat bespaart! Ongelofelijk.

Mijn laatste must have is seizoensgebonden. Koude voeten in de winter zijn zo vervelend. Sokken isoleren natuurlijk, maar soms moet een vrouw panties dragen. In de winter heb ik daarom altijd een pak Kotex Maxi Nacht in huis. Ik gebruik het maandverband als isolerende inlegzool. Het formaat is maat 39/40 en het materiaal is opmerkelijk duurzaam. Ik loop er makkelijk een hele dag op, zonder watten tussen mijn tenen te voelen.

In de comments hoop ik op meer van dit soort praktische tips voor een beter leven. En dan bedoel ik niet de comments die beweren dat echte schoonheid van binnen zit en dat je net zo makkelijk met bloem, boter en eieren muffins kunt maken. Voor dat soort comments heb ik namelijk ook een geweldig product: de ‘do not accept comment‘ knop op WordPress. Onmisbaar.

