Dat een volwassen vent een superhelden pak aantrekt en je recht in de ogen aankijkt, met de zelfverzekerdheid van… nou ja van een superheld. Ben ik de enige die dat lachwekkend vindt? Dat moet wel zo zijn. Anders kan ik niet verklaren waarom de Parijse Metro altijd helemaal vol hangt met filmposters van (meestal mannen) in vreemde pakjes, die doodserieus kijken. Alsof ze zelf ook geloven dat ze Hulk, Gladiator of Sherlock Holmes zijn en op het punt staan lijn 9 te pakken om de wereld te vernietigen dan wel te redden.

Twee weken geleden daalde ik af bij Metro Rue de la Pompe en werd ik getroffen door de volstrekt humorloze intense blikken van 6 mannen (en een vrouw) in super speelse pakjes. Ze waren overduidelijk erg overtuigd van de absolute noodzaak van hun outfit en hun missie. Te grappig. Avengers had alle andere filmposters overtroffen. Beter kon het niet meer worden dacht ik.

Tot ik vanochtend de filmposter van Men in Black 3 zag. Geen speelpakjes dit keer, alleen de zwarte corporate suits, koele pistooltjes en zonnebrillen. En zelfs door de zonnebrillen heen, zag ik die ‘100% serious about me, my outfit and my toyguns’ blik. Zo 100% knap lachwekkend, dat Men in Black 3 met stip binnenkomt op de eerste plaats van mijn eigen ‘Mannen in Pakjes – Not so Hot 100’.

