Van alle PR casussen is de combinatie van kindervoeding en gezondheidsrisico’s toch de mooiste. Zorgvuldig opgebouwde imago’s van gezondheid en vertrouwen, die door middel van één campagne onderuit gehaald worden. Machtig mooi.

Toen ik vandaag las dat Olvarit, antibiotica plofkip in hun babyvoeding potjes stopt, dacht ik direct: owowow… de maandagochtend vergadering van de afdeling communicatie van Numico zal er zo anders uitzien dan gebruikelijk. Geen leuke sponsor- en spaaracties dit keer. De agenda wordt schoongeveegd en het handboek crisiscommunicatie komt uit de onderste la. Het woord ‘damagecontrol’ ligt op ieders lippen

Maar wat een sufkippen zijn dat bij Numico. Wachten tot maandag, of misschien zelfs nog langer? Waarom niet al op zondagochtend de ‘chef kip inkoop’ vertellen dat de margedruk die ontstaat door inkoop van dure bio kip, in het niet valt bij wat de combinatie van de termen ‘antibiotica’, ‘kip’ en ‘Olvarit’ zal gaan doen. Om vervolgens direct publiekelijk door het stof te gaan, te benadrukken dat “Olvarit onder de strengst mogelijke controle staat en er nooit resten van antibiotica zijn aangetroffen, maar dat voor de zekerheid toch wordt overgeschakeld op andere kippen”.

Concurrent Unilever koos eieren voor haar geld en reageerde wel al direct op zondagochtend. Het gekrakeel rond Olvarit zal de komende dagen alleen maar toenemen, net als de imagoschade. En uiteindelijk zal toch ook Olvarit bekend maken over te gaan op ‘beter leven kippen’.

Wie die naam verzonnen heeft, mag wat mij betreft trouwens ook op zoek naar een baan buiten de communicatie.

Advertenties