Voor mijn verjaardag kreeg ik de DVD’s van de TV-serie 'de Kennedys'. Ik ben al sinds mijn kinderjaren dol op familiesaga’s: fictie of non-fictie, boek, film… ik vrat het allemaal: Buddenbrooks, de Waltons, Brideshead Revisited, Upstairs/Downstairs. Alles, behalve het Het kleine huis op de prairie.

Op een regenachtige woensdagmiddag, als ik echt niks anders te doen had, keek ik wel eens een aflevering en dacht ik: ik wou dat ik jouw problemen had Mary Ingalls! OK, je bent blind en arm, maar je woont op een gezellige boerderij, je hele familie zorgt voor je en je hebt zelfs een eigen paard. Get over it, dat zelfmedelijden.

Nee, dan liever de zorgen van de upper class, ‘Upstairs/Downstairs’ bijvoorbeeld. De familie van Lord Bellamy worstelde zich door de eerste wereldoorlog. Als 8 jarige was ik al op de hoogte van de ins and outs van het Engelse politieke bestel aan het begin van de 20ste eeuw. Brideshead Revisited sloot daar naadloos bij aan: het Engelse standensysteem, de rol van het geloof en… Jeremy Irons.

Ik sla zo’n 30 boeken, series en jaren over, om stil te staan bij mijn verjaardagskado: ‘de Kennedys’. Als er één familie ‘saga-waardig’ is, dan is het wel deze clan. Macht, seks, moord, religie… het script is er al, je hoeft het maar op te schrijven en te verbeelden.

En dat het dan toch nog zo ongelofelijk mis kan gaan met een productie! De saaiheid van de eerste afleveringen en het miserabele acteerwerk brachten mij tot wanhoop. Ik heb serieus geprobeerd om in elk geval de eerste DVD uit te zitten, maar het is met de beste wil van de wereld niet mogelijk gebleken.

De serie ‘de Kennedys’ is zo slecht, dat ik al op de avond van de verkiezingsoverwinning van JFK gestopt ben met kijken. De ellende van Mary Ingalls was beter te verdragen, dan het weeë gezever van de vrouw van Tom Cruise die probeert Jacky na te doen. En wie is in vredesnaam de man die de rol van JFK voor zijn rekening neemt? En de kerel die Bobby Kennedy imiteert? Ik zal het nooit weten want de aftiteling volgt waarschijnlijk pas aan het einde van de DVD reeks.

Tijdens mijn zoektocht naar een volgende nieuwe familiesaga, stuit ik op een oude bekende. Ruim 166 uur authentieke ellende en zelfmedelijden voor 89 euro. Misschien verdient de familie Ingalls een tweede kans. De serie heeft zich immers als klassieker weten te handhaven. Iets wat ik met ‘de Kennedys’ echt niet zie gebeuren.

