De lange rij van desillusies en verbroken beloften is vandaag aangevuld met een nieuwe schokkende waarheid: wasmachines leven niet langer met Calgon. Ik had altijd al zo’n vermoeden. Ik woon in een gebied met het hardste water van Nederland, ik draai zo’n 2 wasjes per dag en mijn Miele wasmachine draait al 10 jaar zonder noemenswaardige problemen. Als ik Calgon zou hebben gebruikt, zou mij dat ruim Euro 1.000 op jaarbasis hebben gekost. Stel dat kalkaanslag inderdaad verwoestend is en mijn machine binnen de onwaarschijnlijk korte tijd van 1 jaar total loss zou zijn, zou ik van het uitgespaarde Calgon geld gewoon een nieuwe Miele machine kunnen kopen. Elk jaar weer. Ik twijfel overigens ook aan de werkzaamheid van WC Eend, maar ik kan daarover geen harde onderzoeksresultaten vinden.

