De eerste dag van december is om een aantal redenen een heuglijke dag. Om zo maar een paar dingen van de eerste decemberdag te noemen: de winter staat voor de deur, de sint is in aantocht en advent begint.

Adventstijd, traditioneel een periode van bezinning en voorbereiding op de kerst, is bij ons in huis vooral de tijd van elke avond van 17.00 – 17.30 voor de TV zitten. Met in onze handen een kopje warme chocomel en een koekje om te soppen, dompelen mijn kinderen en ik ons onder in een Noorse heile Welt. ‘Kerst met Linus’ vertelt het bijzondere adventsverhaal van een groep vrienden op het Noorse platteland.

Het schijnt een kinderserie te zijn, maar dat vind ik een misleidende kwalificatie. Het is een saga van vriendschap, verdriet, humor en warmte binnen een kleine geïsoleerde leefgemeenschap. Omdat we elk jaar kijken, kennen we de verhalen en zelfs enkele dialogen van minuut tot minuut uit ons hoofd. De eerste jaren leek mijn dochter sprekend op de zus van Linus. Nu ze zoveel ouder is, net als mijn zoon, vind ik het des te leuker om toch gewoon weer samen te kijken. En als ze niet meer willen, dwing ik ze gewoon.

*Update 2014: Kerst met Linus wordt elke dag uitgezonden rond 7:40. Slechte tijd natuurlijk, gewoon opnemen en ’s avonds samen kijken dus! Of kijk op de leuke nieuwe Facebook communitypage van Kerst met Linus*

