Ik wist wel dat de dag zou komen waarop ik de sommen van mijn kinderen zelf eerst uitgelegd moest krijgen, alvorens ik het aan hen duidelijk zou kunnen maken. Maar dat het moment nù was aangebroken, kwam als een shock. Mijn zoon zit namelijk niet in havo of vwo 5 te worstelen met wiskunde, nee hij zit in groep 5 en worstelt met het realistisch rekenen. Realistisch rekenen, dat betekent dus dat je niet meer gewoon sommen leert maken, maar ergens in een brei van informatie een som moet zien te ontdekken, om die vervolgens op 3 verschillende manieren uit te rekenen. O ja….en de antwoorden schrijf je dan ergens tussen de plaatjes en de praatjes, als daar nog ruimte voor is tenminste.

“Neem dat boek maar eens mee, dan gaan we er samen mee aan de slag” zei ik nog. Op de kaft keken vijf vrolijke kinderen mij aan. Ze hadden duidelijk plezier in de rekenmethode ‘‘Alles Telt“. “Waarom kan mijn kind nou niet gewoon eens blij kijken als het om rekenen gaat”, dacht ik nog. Maar niet voor lang… Al gauw dacht ik iets heel anders: “wie heeft bedacht dat de beste manier om kinderen rekenen bij te brengen is, om volledig aan te sluiten bij de chaos in het hoofd van een 9-jarige?” Ook ik zocht vaak minutenlang naar de som in een verhaal, naar de structuur in de les, naar een plekje om een antwoord op te kunnen schrijven.

De juf probeert mij gerust te stellen: ‘Uw kind is heus niet de enige hoor. De meeste kinderen kunnen de methode moeilijk volgen. En trouwens, ik vind ‘m ook onoverzichtelijk’.

De externe remedial teacher van mijn zoon vaart er wel bij. Hij begeleidt kinderen die, met dank aan de realistische rekenmethode, niet kunnen rekenen. Tegen een uurtarief waar een leerkracht alleen maar van kan dromen, leert hij mijn zoon om te gaan met de realistische methode en tegelijkertijd gewoon weer ouderwets sommen te maken.  Zijn favoriete som is de volgende:

Realistisch rekenen is niet zo eenvoudig. Daarom krijgen sommige kinderen bijles. Eén remedial teacher geeft aan 20 kinderen elke week een uur bijles. Een uur bijles kost €70,–. Wat verdient hij elke week?

