In Disneyland Paris komen sprookjes tot leven.

Zo waande ik mij er vorige week, op sommige momenten, in de wereld van 1001 nacht. Mooie donkere ogen, kohl omrandt, keken mij aan van onder sluiers. Veel hoofddoeken, gedeeltelijke gezichtssluiers en zelfs complete boerka’s trokken tot mijn verbazing aan mij voorbij in The Magic Kingdom in Parijs. Als progressief liberale vrouw had ik het er maar moeilijk mee. Een gesluierde prinses Yasmine, die met Aladdin aan de haal gaat…OK. Maar wat te vinden van die duizenden andere ‘prinsessen’?

Voor het eerst betrapte ik mezelf erop dat ik mij ongemakkelijk voelde over zoveel verhulling. Ik vind het als vrouw moeilijk om een andere vrouw te zien die zich, om welke reden dan ook, niet vrij voelt om haar gezicht en haren te laten zien. Dat tast toch de positie van alle vrouwen aan?

Owww, waarom altijd politiek correct zijn? Ik zeg het gewoon ronduit: it pisses me off!

Prinses Yasmine nam het allemaal niet zo zwaar. Tijdens de Disneyparade leek ze naar mij te zwaaien. Maar dat dacht de gesluierde vrouw naast me vast ook.

